søndag 20. juni 2010

Dag 7 - Sirevåg fortsatt - NEI FORRESTEN...... Skudeneshavn

Vi snudde - det var det eneste riktige.

La ut fra Sirevåg kl. 03:15 og gikk ut mot nordvest. Det så bra ut lenge, helt til vi kom ut av le for land, da var det slutt på "roligheten" igjen. Egentlig ingen fare med å gå i denne kulingen, men med tanke på at kommende etappe er såpass lang og åpen, valgte vi å snu etter en times tid. Meteorologisk institutt melder at været skal løye betraktelig i kveld.

Da ble det bare å finne køya igjen, og sove noen timer fram på morgenkvisten. Kristiansen vartet da opp med søndagsfrokost etter alle kunstens regler. Nå er klokka 10:00.

Vi vurderer å ta en seiltur utenfor her i løpet av dagen - tidsfordriv. Trenger jo å trene litt - det har jo ikke akkurat blitt så mye seiling på turen hittil. Får se an vinden.

Ellers har vi det bare bra. Har fått masse tilbakemeldinger om folk som følger med på bloggen, og det er jo veldig kjekt. Det ble mye mer publisitet rundt dette enn hva jeg tenkte i utgangspunktet, men det er jo bare moro. Legg gjerne inn kommentarer om du har lyst.

Vi la ut på seiltur, ca. 11:30.
For den observante leser er dette sikkert en selvmotsigelse av dimensjoner: Vi ligger værfast pga. mye vind, og for å slå ihjel litt tid drar vi på seiltur - snakk om paradoks....

Uansett, seil-øvelsen var så vellykket at vi havnet omtrent der vi snudde i dag (natt) tidlig, og vinden var faktisk noe roligere. Som vanlig havnet vi etter hvert rett mot vinden og endte opp med motordrift igjen. Vi snudde ikke en gang til, og etter en lang dag i veldig tung sjø kom vi oss forbi Jærens rev. Tok en stopp med middag og dusjing på gjestehavna i Tananger. Det var ikke sent nok til å kvelde, så vi satte over fjorden via Kvitsøy til Skudeneshavn på Karmøy.

Vi har igjen diskutert hva som skal til for å få jobb som meteorolog - varslene stemmer aldri. Vinden skulle spakne i løpet av søndagen, men det blåser sterkere nå enn det har gjort tidligere i dag. Hadde jeg levert så unøyaktige resultater i min jobb, måtte jeg nok finne meg et annet levebrød rimelig raskt.

Det er lite med bilder akkurat nå. Lite aktuelt å fotografere når båten stamper og sjøsprøyten står over hele skuta. Dessuten er det så sent på kveld nå at jeg må bli ferdig snart......